چهره ها

محمدعلی فردین | دستمزد “محمدعلی فردین” برای گنج قارون

محمد متوسلانی یکی از بازیگرن و کارگردانان قدیمی سینمای ایران می گوید پس از دریافت دستمزد بالای محمدعلی فردین برای فیلم گنج قارون دستمزدها در سینمای ایران بسیار بالا رفت.

زمانی بود که محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی، باعث می شدند آدم های زیادی پشت در سینما صف بکشند تا یکی از فیلم های این سه نفر را ببینند. سه بازیگری که گرچه تنور فیلمفارسی را گرم می کردند اما سعی داشتند نگاهی به هم جریان نو و روشنفکری سینما بیندازند.
 
کتاب سه نفر بودیم روایت زندگی این سه بازیگر از زبان محمد متوسلانی است. بازیگر و کارگردانی که ما او را فیلم کفش های میرزا نوروز می شناسیم. 
 
 محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی

دستمزد محمدعلی فردین

فرخنده آقایی داستان نویس به سراغ محمد متوسلانی رفته تا پای حرف هایش بنشیند و درباره سال های حضورش در سینما با او گفت وگو کند. گفت وگویی که گاهی در میان آنها نکات جالبی به چشم می خورد.
 
یکی از آن نکات جالب ماجرای دستمزد فردین در فیلم گنج قارون و تاثیر او بر بالا رفتن دستمزد بازیگران بود. در روایت متوسلانی یک روز فردین، ملک مطیعی و آرمان دور هم جمع می شوند و با هم قرار می گذارند که از این به بعد برای هر فیلم نفری پانزده هزار تومان بگیرند و این البته قبل از گنج قارون بود، بعد از آن دستمزدها بالاتر هم می رود. در واقع فیلم گنج قارون نقطه عطفی برای افزایش دستمزد هنرپیشه ها بود چون:«درآمد فیلم بیشتر می شد. یعنی فیلم ظرفیت آن را داشت که درآمد خوب داشته باشد و عوامل آن هم دستمزدشان بالا رفت.»
 محمدعلی فردین
در این میان فردین تاثیر زیادی در افزایش دستمزدها داشت. متوسلانی در این باره می گوید:«قبل از آن هم فیلم های آقا دزده و آقای قرن بیستم را با سیامک یاسمی ساخته بود که خوب فروخته بودند. فیلم سه تا نخاله نوروز 1344 روی پرده آمد و رکورد فروش را شکست. تا پیش از آن فیلم هایی که فردین برای سیامک یاسمی بازی کرده بود رکورد فروش داشت. سیامک یاسمی می خواست گنج قارون را بسازد. فردین گفته بود چهل هزار تومان دستمزد می گیرد که پول زیادی بود.»
 متوسلانی می گوید به خاطر مبلغ زیادی که فردین خواسته بود کارگردان گنج قارون به سراغ آنها می آید:«یاسمی قبول نکرده بود و سراغ ما آمد. ما هم بعد از سه تا نخاله صحبت کرده بودیم که هر کدام نفری پانزده هزار تومان بگیریم. آنها می خواستند نفری دوازده هزار تومان بدهند که می شد 36 هزار تومان. من به یاسمی گفتم:«شما فیلم را برای دو نفر نوشتی، فردین و ظهوری، حالا مراقب باش که باید قصه را به سه نفر تغییر بدهی. البته ایشان هنوز قصه را برای ما نگفته بود. فقط با فروزان قرارداد بسته بودند. چون در آن جلسه خانم فروزان هم بودند و گفتند زیاد سخت نگیرید که این کار انجام شود ولی به توافق نرسیدیم.»
 این بار فردین پیشنهاد دیگری می دهد که مورد قبول قرار می گیرد:«بعد فردین گفته بود این قدر می گیرم به اضافه ده درصد از سود فیلم. گنج قارون فروش خیلی خوبی داشت و حدود سیصد هزار تومان برای فردین داشت، از این جا شروع شد که فردین فیلم بعدی اش به نام حاتم طایی را خودش در استودیو میثاقیه بازی و کارگردانی کرد. نمی دانم در این فیلم چقدر گرفت. یادم هست آقای ارباب به فردین گفته بود هر رقم بخواهی می دهیم. فردین تنها کسی بود که هیچ بازیگری به قیمت او نرسید. او دستمزد سیصد هزار تومان از سینمای ما گرفت و بعد ها هم کسی به رقم او نرسید. به همان نسبت که فردین دستمزدش را بالا برد، دستمزد بقیه هم بالا رفت و البته فقط به همین دلیل نبود. چون فروش فیلم ها و بازدهی فیلم بالا رفته بود عوامل هم طلب مزد بیشتری داشتند.» 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا